Alcarràs, Cineclub AC Granollers i l’empresària cinematogràfica Alba Molas, guanyadors del Premi Nunes del cineclubisme català 2023

‘Alcarràs’, de Carla Simón, s’alça com el film català de 2022 preferit pels cineclubs i completa el palmarès dels Premis Nunes d’enguany.

La Federació Catalana de Cineclubs fa balanç del darrer any presentant el seu estudi anual, que certifica l’increment històric de sessions programades per cineclubs i supera per primera vegada els 100.000 espectadors en un any.

Del 3 al 8 d’octubre la Filmoteca de Catalunya acollirà la 10a Setmana del Cineclubisme Català, que s’inaugurarà amb l’entrega dels Premis Nunes i oferirà sessions programades per Carla Simón, Pere Portabella o Federació Italiana de Cineclubs.

La Federació Catalana de Cineclubs anuncia el palmarès dels Premis Nunes 2023, uns reconeixements nascuts el 2011 en homenatge al cineasta Jose Maria Nunes que pretenen reivindicar la tasca de personalitats, institucions i films en clau cineclubista. Els premis es divideixen en tres categories: millor pel·lícula catalana, millor fet cineclubista i persona o entitat especialment relacionada amb els cineclubs catalans. En aquesta ocasió, els guardonats han sigut Alcarràs, el Cineclub AC Granollers per la fundació del Cineclub Jove de La Crida Edison, i Alba Molas, distribuïdora cinematogràfica d’extensa trajectòria professional, respectivament.

Premis Nunes 2023. Alba Molas va iniciar la seva trajectòria cinematogràfica a finals dels anys setanta, alçant-se com una de les primeres dones que es dedicaven a la distribució de cinema a Espanya. La seva carrera ha estat lligada a la distribució, programació i exhibició principalment als territoris de parla catalana, tot i que també va fer incursions com a productora a films com La teranyina d’Antoni Verdaguer. Va ser representant de Musidora, distribuïdora independent que va portar a les dècades dels vuitanta, noranta i dos mil films de cineastes com Aki Kaurismäki, Jim Jarmusch, Wim Wenders, Fassbinder o Agnès Varda. Més endavant va crear la seva pròpia empresa, Alba Molas serveis cinematogràfics, amb la qual oferia serveis de programació, assessorament, distribució i exhibició. Durant molts anys va ser també representant de Disney i DeAPlaneta en la distribució de 35 mm, i més endavant al circuit non theatrical, molt lligat a les programacions dels cineclubs. Molas va estar en actiu fins al 2020.

A principis del 2022, el Cinema Edison, associat al Cineclub AC Granollers, va obrir una convocatòria dirigida a joves de la comarca per tal d’apropar aquest cinema al jovent del Vallès Oriental. La voluntat era crear un espai on els joves amb inquietuds cinematogràfiques poguessin trobar-se, compartir interessos i donar-los les eines perquè tiressin endavant projectes nascuts d’aquestes inquietuds. El resultat va ser la formació de La Crida Edison, un grup format per nois i noies d’entre 17 i 25 anys del qual en va sorgir el Cineclub Jove, que organitza trobades mensuals per a fer projeccions gratuïtes i debats, i que funciona de forma participativa i horitzontal.

Finalment, el film Alcarràs, de Carla Simón, va ser escollit d’entre tots els films de producció catalana de 2022 per vot popular de tots els cineclubs federats.

Estudi cineclubisme 2022 a tota vela. Cada any, la FCC s’encarrega de recopilar les dades de l’activitat dels cineclubs federats, amb les quals fa un informe que publica amb motiu de la Setmana i que mostren el seu estat de salut. Les xifres de 2022 demostren que els cineclubs van recuperar la plena activitat, superant tots els registres en termes de sessions programades —1.844 sessions, un 23% més que l’any anterior— així com en nombre d’espectadors, que per primera va superar els 100.000 en un any i va sobrepassar l’anterior rècord —86.000 el 2016— i també, per molt, el número de 2021, que va quedar en 68.500 espectadors.

També són molt representatives les dades del contingut de les sessions. Per una banda, els cineclubs catalans programen una quantitat important de projeccions en català —versió original, doblada o subtitulada—. Són 495 sessions en català, el que suposa quasi un 27% del total. El cinema de producció catalana també té molt protagonisme a les graelles dels cineclubs, amb 338 sessions, un 18% del total. I el mateix passa amb el cinema en versió original, una opció que molts cineclubs prefereixen però que, per primera vegada en deu anys, no arriba al 50% de les sessions i es queda en el 47%.

Amb tot, la Federació Catalana de Cineclubs fa un molt bon balanç de 2022 i certifica que no només s’han deixat enrere tots els efectes adversos de la pandèmia sinó que el cineclubisme es troba en un moment dolç de plena activitat.

10a Setmana del Cineclubisme Català a la Filmoteca. Cada any, durant una setmana, els cineclubs catalans són els protagonistes a la Filmoteca a través d’una programació que proposa la Federació Catalana en col·laboració amb federacions internacionals i personalitats del cinema. En aquest 10è aniversari de la Setmana la FCC proposa un seguit de pel·lícules que volen mostrar l’empenta del moviment cineclubista, i que es projectaran durant la setmana del 3 al 8 d’octubre. Hi ha dues cartes blanques: Carla Simón presentarà Pastorali, d’Otar Iosselani, una pel·lícula que la va inspirar a l’hora de preparar Alcarràs, i Pere Portabella la singularíssima Hellzapoppin’, d’H.C. Potter. La Federació Italiana de Cineclubs proposa un clàssic dels anys seixanta, Fuoco!, de Gian Vittorio Baldi; hi haurà una sessió doble d’homenatge al 20è aniversari del Festival Nits de cinema oriental de Vic, amb A Beauty Carved in Time i Butterflies, i també es projectarà la Menció Honorífica del Premi Quijote de la Federació Internacional de Cineclubs de l’any passat al Festival L’Alternativa, Une vie comme une autre, de Faustine Cros. La Setmana clourà amb la proposta del clàssic del segle XXI que fa el Club Cinema Castellar del Vallès, amb Paraíso, d’Andrey Konchalovsky.