Notícies

Crònica de l’intercanvi d’experiències cineclubistes a Portugal. Per Sergi Calle del Cineclub Vic i Jaume Clapés del Club Cinema Castellar

Els cineclubs catalans van participar la setmana passada en una experiència d’intercanvi internacional a Portugal. En Jaume Clapés, del Club Cinema Castellar Vallès, i en Sergi Calle, del Cineclub Vic, van formar part de la taula rodona Cinema . Educação . Comunidades que va tenir lloc el dijous 5 de maig a la ciutat de Viana do Castelo.

Aquesta taula rodona formava part de la programació dels XII Encontros de Cinema de Viana do Castelo, organitzats pel Cineclub Ao Norte, la Câmara Municipal de Viana do Castelo i la secretaria de Cinema i Educació de la Federació Internacional de Cineclubs (FICC). Isa Caterina Mateus, qui forma part de la FICC, va ser la moderadora de la taula rodona i qui va gestionar tota l’activitat i va acompanyar als viatjants cineclubistes durant la seva visita.

Taula rodona internacional

L’objectiu d’aquestes taules, que es repeteixen anualment canviant la nacionalitat dels convidats, és la de conèixer, intercanviar i fins i tot qüestionar diverses pràctiques i experiències cineclubistes, centrades especialment en projectes que tenen a veure amb el cinema i l’educació. Si en l’última ocasió es va comptar amb la presència de cineclubs gallecs, aquest any s’ha apostat (i convidat) als catalans.

Els representants dels cineclubs de Vic i de Castellar del Vallès van partir d’una presentació de projectes propis vinculats a l’educació per, després, anar derivant cap a altres temes que anaven sorgint durant el debat. Per part del Club Cinema Castellar Vallès, en Jaume Clapés va explicar la seva experiència amb el BRAM! Escolar: com es vincula el treball de les escoles amb el festival, la relació que s’estableix des del cineclub amb els diversos grups-classe, de com s’aplica a diferents grups d’edat… El Bram! Escolar és un exemple de projecte dissenyat i executat tenint en compte els centres escolars de la relació entre el cineclub, els centres i la guia didàctica municipal, una recopilació de visites, activitats i materials que es fan servir per treballar les sessions de cinema amb els alumnes. Un treball previ i un debat posterior que permeti aprofundir en els elements de la pel·lícula des d’una òptica social, un dels elements clau del Bram!

Per la seva part, en Sergi Calle del Cineclub Vic va presentar la programació infantil i familiar del Cineclub Xic com un projecte educatiu paral·lel al del currículum acadèmic. El cineclub Xic va començar a oferir després de les seves sessions de cinema activitats complementàries als nens i nenes i les seves famílies. De vegades eren activitats lúdiques, però també incorporaven elements de treball sobre llengua, música, teatre… De mica en mica també s’hi va incorporar l’element cinematogràfic amb tallers de Stop Motion, de Light Painting, de música, de màquines de cinema, una jornada on es va explicar el funcionament dels projectors en 35 mm… Aquesta combinació de pel·lícula + activitat va quallar i ràpidament el Xic va ser vist per entitats que treballen la relació amb la ciutadania com un lloc idoni per actuar amb els infants. A partir d’aquí es va col·laborar per afegir també activitats de debat més social sobre convivència, diversitat, treball en valors i creació de comunitat.

Cinema, educació i comunitat van ser tres eixos sobre els quals es va conversar durant la taula rodona, apostant per extreure de l’experiència cinematogràfica molt més que un entreteniment fugaç. No només es van comentar les diferències de models entre Portugal i Catalunya (la importància per nosaltres de la Versió Original, els models de finançament…), sinó que es va discutir també sobre la mateixa raó de ser d’un cineclub. El fet que una part del públic fos molt jove, estudiants de magisteri del centre on se celebrava l’acte, va portar a explicitar la importància de defensar un cinema alternatiu al que proposen les grans Majors i canals de Streaming, un cinema diferent amb unes qualitats artístiques, autorals i socials. I també es va incidir en la importància de l’associacionisme, del treball de les entitats sense ànim de lucre, de la relació amb el públic que ve a les sessions i del doble rol d’exhibidors i consumidors de cinema…

En resum, va ser una experiència divertida, enriquidora i estimulant. Un debat distès, però intens que va seguir-se amb interès pel públic assistent, qui també es va animar a participar i a dir-hi la seva. Pels dos participants dels cineclubs catalans, l’experiència ha estat molt positiva. Que dues experiències tan locals i concretes puguin servir de referència en altres indrets ha estat emotiu i, fins a cert punt, un motiu d’orgull. Després de gairebé dues hores de debat, es va tancar la trobada amb un cert optimisme cap al cinema actual i la seva aposta com a experiència educativa gràcies a les pròpies experiències i al coneixement d’altres projectes que permeten albirar un futur viu i estimulant

Encontres a Portugal

Els representants dels cineclubs catalans van passar tres dies a Portugal i van poder assistir a altres activitats programades dins dels Encontros do cinema, de la qual la taula rodona només n’era una part. Tots els Encontros giren al voltant de la relació del cinema i l’educació. Des de la part escolar, amb la creació cinematogràfica per part de l’alumnat de totes les edats, fins a treball formatiu amb mestres, presentació de tesis i projectes, conferències sobre tota mena de temàtiques… un reflex de l’excel·lent (i constant) treball que allà es fa per vincular l’educació i el cinema.

Van poder conèixer els organitzadors del cineclub de Viana, visitar la seva sala de projecció i compartir les penes per descobrir que, en el fons, tot i les diferències de cada país i de cada cineclub en particular, el fet cineclubista és transversal i compartit. I amb molts més punts en comú que diferències.