V Setmana del cineclubisme a la Filmoteca de Catalunya. Del 2 al 7 octubre 2018

Des de mitjan segle passat, els cineclubs han fet possible la difusió d’un “altre” cinema al nostre país. Si en els seus orígens lluitaven sobretot per superar els límits de la miop censura oficial, avui treballen contra una altra miopia, més subtil però igual de poderosa: la comercial. El cineclubisme d’avui es basa en la formació del públic en una societat canviant i participativa, que ha de poder gaudir d’un cinema que, sense la seva tasca, no arribaria arreu del territori.
La 5a Setmana del cineclubisme català reconeix aquest esforç, i inclou, a més de cinc projeccions, l’acte de lliurament dels premis de la Federació Catalana de Cineclubs.

Dimarts 2 / 19.00 h Sala Laya

Miquel Porter i Moix: La república de la llibertat i el bon humor

Anastas i Rinos, 2018. Catalunya-França. VC. 54’. Projecció en format digital.

Un documental sobre el professor, historiador i crític cinematogràfic Miquel Porter, una figura clau de la història recent de Catalunya. El film fa un recorregut per la vida de Porter, conduït per persones que el van conèixer, en el marc d’un espai que representa bé la seva filosofia: la universitat.

Acte de lliurament dels premis José Maria Nunes, amb presentació a càrrec de Tariq Porter, president de la Federació Catalana de Cineclubs.

Dimecres 3 / 21.30 h Sala Laya

Restos de viento

Jimena Montemay or, 2017. Int.: Dolores Fonzi, Paulina Gil, Ruben Zamora, Julieta Egurrola. Mèxic. VE. 93’. Projecció en DCP.

Premi Quijote de la Federació internacional de cineclubs al Festival de la Havana

L’absència del pare marca la vida quotidiana d’una família mexicana. La mare, incapaç de fer-se càrrec de la situació, els diu als seus fills que el seu pare tornarà. Tots intenten sobreviure oblidant les seves pors.

Presentació a càrrec de Carles Font García (Cineclub Diòptria de Figueres).

Dijous 4 / 18.30 h Sala Laya Dijous 11 / 18.30 h Sala Laya

Jalsaghar El saló de música

Satya jit Ray , 1958. Int.: Chhabi, Biswas, Padma Devi, Gangapada Basu, Tulsi Lahari, Kali Sarkar, Pinaki Sengupta. Índia. VOSC. 100’

El rajà Biswambhar Roy, l’últim descendent d’una antiga casta aristocràtica, està arruïnat. Protector de les arts i gran amant de la música, decideix donar un últim gran concert a casa seva. Ray aprofita aquesta història per confrontar dues classes socials: una aristocràcia en via d’extinció i una burgesia emergent – representada pel personatge de l’usurer– interessada només pels diners.

Presentació a càrrec de Paco Poch el dijous 4.

Divendres 5 / 19.30 h Sala Chomón Dimecres 10 / 18.30 h Sala Laya

Taste of Cement Gust de ciment

Ziad Kalth oum, 2017. Alemanya-Líban-Síria-Qatar-Emirats Àrabs Units. VOSC. 85’. Projecció en DCP.

Premi Quijote de la Federació internacional de cineclubs al Festival de cinema L’Alternativa de Barcelona

A Beirut, uns obrers sirians construeixen un gratacels mentre, a l’altra banda de la frontera, les bombes destrueixen les seves ciutats. La guerra continua al seu país natal, i ells es troben atrapats: han perdut el seu passat i el seu futur és incert.

Presentació a càrrec de Juan M. García Ferrer (Cineclub Associació d’Enginyers de Barcelona) el divendres 5.

Dissabte 6 / 18.00 h Sala Laya

Helen

Christine Molloy, Joe Lawlor . 2008 . VOSC . 78”Helen’ ens parla dels dubtes identitaris d’una adolescent a qui la policia utilitza per intervenir com a doble en el cas d’una criatura desapareguda, filla d’una família benestant.

Diumenge 7 / 19.00 h Sala Chomón

Estiu 1993

Carla Simón, 2017. Int.: Laia Artigas, Bruna Cusí, David Verdaguer, Paula Robles, Paula Blanco. Catalunya-Espanya. VC. 97’. Projecció en DCP.

Premi a Millor pel·lícula catalana 2016 escollida pels cineclubs

Després de la mort de la seva mare, una nena de sis anys afronta el primer estiu de la seva vida amb els oncles, la seva nova família. Un drama autobiogràfic que ha rebut premis arreu, entre els quals cinc premis Gaudí i tres premis Goya. Presentació a càrrec d’un membre de la Federació Catalana de Cineclubs i amb la presència de l’equip de la pel·licula.

Més info a la plana de Filmoteca de Catalunya