Notícies

Carla Simón i els Premis Nunes inauguren la Setmana del Cineclubisme Català 2023

Fotos: Berta Camprodon

La Federació Catalana de Cineclubs va inaugurar la Setmana del Cineclubisme Català 2023, que té lloc del 3 al 8 d’octubre a la Filmoteca de Catalunya, entregant els Premis Jose Maria Nunes 2023, uns reconeixements nascuts el 2011 en homenatge al cineasta Jose Maria Nunes que pretenen reivindicar la tasca de personalitats, institucions i films en clau cineclubista. L’acte inaugural va estar encapçalat per la vicepresidenta de l’entitat, Mireia Iniesta, que va voler destacar el 2022 com un any històric pel moviment dels cineclubs del país, amb unes xifres de públic de rècord —més de 100.000 espectadors—, tal com recull l’Estudi cineclubisme 2022

També van intervenir a l’acte les personalitats guardonades. Alba Molas va celebrar que l’auge d’aquest moviment associatiu, que ella havia acompanyat professionalment durant tants anys, i va reclamar que se seguís programant cinema en versió original i subtitulat en català. Els i les representants del Cineclub Jove de La Crida Edison, projecte presentat pel Cineclub AC Granollers, van voler posar en valor la labor dels cineclubs en tant que gest cultural col·lectiu, participatiu i inevitablement polític.

Per la seva banda, la directora d’Alcarràs Carla Simón, guanyadora del Premi Nunes per segona vegada després de fer-ho amb Estiu 1993, va presentar Pastorali, film inaugural de la Setmana, escollit per ella mateixa, que va definir com una influència que té molts ecos a Alcarràs. Abans va agrair el premi destacant els cineclubs com eines necessàries per fer arribar el cinema, en col·lectivitat, a tot arreu.

Carla Simón amb la vicepresidenta de la FCC Mireia Iniesta i un dels membres del Jurat dels Premis Nunes, l’Antoni Herrera

Premis Nunes 2023. Alba Molas va iniciar la seva trajectòria cinematogràfica a finals dels anys setanta, alçant-se com una de les primeres dones que es dedicaven a la distribució de cinema a Espanya. La seva carrera ha estat lligada a la distribució, programació i exhibició principalment als territoris de parla catalana, tot i que també va fer incursions com a productora a films com La teranyina d’Antoni Verdaguer. Va ser representant de Musidora, distribuïdora independent que va portar a les dècades dels vuitanta, noranta i dos mil films de cineastes com Aki Kaurismäki, Jim Jarmusch, Wim Wenders, Fassbinder o Agnès Varda. Més endavant va crear la seva pròpia empresa, Alba Molas serveis cinematogràfics, amb la qual oferia serveis de programació, assessorament, distribució i exhibició. Durant molts anys va ser també representant de Disney i DeAPlaneta en la distribució de 35 mm, i més endavant al circuit non theatrical, molt lligat a les programacions dels cineclubs. Molas va estar en actiu fins al 2020.

L’Alba Molas recollint el seu diploma

A principis del 2022, el Cinema Edison, associat al Cineclub AC Granollers, va obrir una convocatòria dirigida a joves de la comarca per tal d’apropar aquest cinema al jovent del Vallès Oriental. La voluntat era crear un espai on els joves amb inquietuds cinematogràfiques poguessin trobar-se, compartir interessos i donar-los les eines perquè tiressin endavant projectes nascuts d’aquestes inquietuds. El resultat va ser la formació de La Crida Edison, un grup format per nois i noies d’entre 17 i 25 anys del qual en va sorgir el Cineclub Jove, que organitza trobades mensuals per a fer projeccions gratuïtes i debats, i que funciona de forma participativa i horitzontal.

Cineclub Jove La Crida Edison amb membres del Cineclub AC Granollers

Finalment, el film Alcarràs, de Carla Simón, va ser escollit d’entre tots els films de producció catalana de 2022 per vot popular de tots els cineclubs federats.

Foto de familia

Totes les fotos aquí