5 anys de cineclubisme a Vilanova

El 2012, amb la indústria cinematogràfica en crisi i el cinema Bosc en els seus últims anys de vida, un grup de gent amb interessos variats però amb ganes i propostes similars, van muntar el Cineclub Sala1.

Sala1 vam començar a projectar al Foment Vilanoví, primer amb les mostres de curtmetratges internacionals de Future Shorts i després amb un cicle de Nadal.

A inicis del 2013 amb la reobertura del cinema Bosc, que havia tancat uns mesos pel traspàs de la gestió pública a la privada, el Cineclub vam deixar el Foment per traslladar-nos a l’emblemàtica Sala 4 del Bosc, coneguda entre els més cinèfils com “la sala de la tele gran”.

Allà vam viure l’inici del cineclub, on vam començar a programar en dijous i aviat vam passar als dimarts, on ens hem quedat.

D’aquells anys en surt la programació setmanal però també altres activitats, algunes que han desaparegut amb el temps i altres que han perdurat. En farem un repàs:

L’Albert Serra va ser el primer convidat al Cicle d’Autors Catalans, i ens va inaugurar i beneir el cineclub, fent-nos de padrí en la nostra primera projecció al Bosc. El van seguir grans directors i directores com , Carlos Marques-Marcet, Marçal Forés, Pau Freixas, i recentment Elena Martín; entre d’altres.

Als primers anys de vida, també vam començar amb la Mostra anual de Curts Vilanovins i la recollida de joguines solidària Cap joguina sense nen!, que aquest proper 22 de desembre arriba a la seva sisena edició.

A l’estiu, vam omplir la Plaça de les Cols amb la projecció de The Artist i posteriorment la Plaça de la Vila amb el Cinema a la Festa.

En aquella etapa vam fer projeccions molt especials, de pel·lícules que no havien estat estrenades a Espanya i de cinema mut amb música en directe.

La temporada 2015-2016 el cine va viure una etapa fosca a Vilanova. El Bosc tancava definitivament les seves portes. La propietat de l’edifici no volia prorrogar l’acord per la concessió de la gestió del cinema i cap altre espai de Vilanova podia acollir la gestió del cinema Bosc. Va desaparèixer la programació comercial de la ciutat. Després de mesos d’incertesa, ens van reubicar al Teatre Principal i allà vam poder seguir la nostra activitat.

Des que som al principal, hem fet i col·laborat en grans projectes. Junt amb altres entitats i associacions de la ciutat, hem ajudat a programar i promocionar el cinema acostant altres propostes als ciutadans de Vilanova.

Hem col·laborat en projectes com el Docanrol, el Docs for Action amb la Vinagreta, nits de curtmetratges al Bar Itàlia, el Rotllo d’en Roig amb els Amics de la Carpa Juanita, amb el Projecte Buchenwald de l’amical Mathausen… També hem fent projeccions junt amb la Regidoria de Convivència i Equitat, amb pel·lícules de temàtiques susceptibles i xerrades posteriors.

Amb tots aquests anys també hem col·laborat amb altres festivals com el REC de Tarragona i el Festival de Cinema de Sitges, projectant curts i pel·lícules que havien passat per les seves pantalles.

També ha agafat molta volada, mostra d’aquestes col·laboracions, La Màscara d’Or, l’entrega de premis de vídeos de Carnaval on totes les entitats hi participen i el vot del públic el fa una festa popular oberta a tots els ens de la ciutat. Hem aportat cinema a la ciutat, però hem treballat amb el teixit associatiu fomentant la cohesió amb el cinema com a canalitzador.

No volem acabar de fer aquest repàs sense fer una menció especial a El Rotllo d’en Roig, una iniciativa molt maca que va sorgir farà ja tres edicions, que junt amb els Amics de la Carpa Juanita volem homenatjar a Francesc Roig Toqués amb un concurs de curtmetratges a contrarellotge.

Aquest 2017 és un any que ens ha portat alegries. Seguim projectant i seguim creant “envolados” que ens omplen d’il·lusió com aquesta celebració. I el 2018 l’encarem amb moltíssima força després que la nostra proposta de millorar les infraestructures del Teatre Principal per projectar cinema, guanyés els pressupostos participatius. Esperem poder inaugurar aquestes millores el proper inici d’any.

Sempre hem tingut una especial sensibilitat amb els curtmetratges, com a peces reveladores de grans potencials, i amb això ho hem reflectit tant en les mostres de curts vilanovins, com la creació d’un concurs de curtmetratges com és el Rotllo d’en Roig, amb la Màscara d’Or, etc. És per això que volem fer un acostament a aquest gènere també per celebrar els nostres cinc anys, aprofitat que, a més, és el dia més curt de l’any. I amb poc temps, poden passar moltes coses.

Finalment, volem donar les gràcies a tots els socis que ens han acompanyat des dels nostres inicis i també a tot el públic que dimarts rere dimarts “omple” la sala. Ens agrada poder portar-vos propostes interessants i arriscades. Cinema que ens apassioni o que ens disgusti. Que ens faci quedar atrapats a la cadira o aixecar-nos i marxar. Però sobretot, que ens obri la visió que tenim del mon i que ens les portes a mil preguntes i interessos que mai havíem tingut abans.

Llarga vida al cinema i al Cineclub Sala1!